جان باختگان کهریزک با کدام منطق "شهید" محسوب شدند؟

اخبار رسیده حاکی است جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک "شهید" محسوب شده و برای آن‌ها در بنیاد شهید پروندهتشکیل شده تا خانواده آن‌ها از مزایای این عنوان بهره‌مند شوند

به گزارش رجانیوز، در حالی که در بهشت زهرا(س) تهران بر روی سنگ قبر تعدادی از کشته شدگان فتنه 88 عنوان "شهید" درج شده است، گفته می‌شود بنیاد شهید سه تن از جان باختگان بازداشتگاه کهریزک را رسماً "شهید" محسوب کرده است.

مسوولین بنیاد شهید هنوز توضیحی در مورد منطق این اقدام ارائه نکرده و مدیرکل دفتر رئیس بنیاد شهید هفته گذشته به خبرنگارانی که جویای دلیل این اقدام بوده‌اند، گفته است که در یک اطلاعیه رسمی این موضوع توضیح داده خواهد شد.

در عین حال، رئیس بنیاد شهید تهران نیز در واکنش به پیگیری‌های مکرر رجانیوز پاسخ قانع کننده‌ای نداد و این تصمیم را به دستور یکی از نهادهای نظامی منتسب کرد.

منطق اطلاق عنوان "شهید" به جان باختگان کهریزک هنوز معلوم نیست و چنانچه این عنوان به‌دلیل اینکه به افراد جان باخته ظلم شده و آن‌ها تحت فشار درگذشته‌اند، اطلاق شده باشد، مشخص نیست چرا به افراد دیگری که احیاناً در جریان فتنه کشته شدند و یا حتی افراد دیگری که به‌عنوان نمونه در اثر خطا یا سهو در حین عملیات‌های انتظامی فوت می‌کنند، چنین عنوانی داده نمی‌شود.

همچنین حساسیت زیادی بر روی درگذشتگان حین مأموریت‌های اداری و یا جانبازان وجود دارد و بنیاد شهید با کنکاش زیاد و به سختی به این درگذشتگان عنوان "شهید" می‌دهند.

از سوی دیگر، سه فرد جان باخته در کهریزک عمدتاً جزء افرادی بوده‌اند که علیه نظام جمهوری اسلامی به خیابان آمده بودند و در این حالت، ضمن اینکه اساساً کسی حق تعرض غیرقانونی به هیچ‌یک از شهروندان به‌ویژه بازداشت شدگان را ندارد، اما در صورت صدمه وارد شدن به فردی که علیه نظام فعالیت کرده است، قطعاً نمی‌توان او را شهید دانست.

تأکید بر نادرست بودن اطلاق عنوان "شهید" به جان باختگان کهریزک منافاتی با پیگیری جدی قانونی و برخورد با عاملان اقدامات منجر به فوت این افراد ندارد، که قوه قضائیه نیز در این زمینه مراتب قانونی را انجام داد.

بنیاد شهید در یکی از این موارد حتی درخواست عجیب نام‌گذاری یک خیابان به نام کامرانی از جان باختگان کهریزک را مطرح کرده است

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد