افزایش بازگشت نخبگان به ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از تحصیل بیش از 80 درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: روند بازگشت نخبگانی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند، افزایش یافته است.

نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد که چیزی به عنوان فرار مغرها در کشور وجود ندارد و گفت: قسمتی از جامعه نخبگان کشور دانش‌آموزان المپیادی هستند، طی کار آماری و اطلاعاتی دقیقی که صورت پذیرفته است، آخرین وضعیت هر المپیاد دانش‌آموزی مشخص است.

وی روند خروج نخبگان و استعدادهای برتر برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را نسبت به سال‌های گذشته کمتر اعلام کرد و خاطرنشان کرد: اگر فقط نخبگان و استعدادهای برتری که به مرحله تحصیلات تکمیلی رسیده‌اند مورد نظر باشد بیش از 70 درصد آنها در داخل کشور مشغول تحصیل هستند و اگر المپیادی‌هایی که در مقطع کارشناسی هستند را نیز به کل این جامعه آماری اضافه کنیم، در حال حاضر بیش از 80 درصد برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور روند بازگشت نخبگانی را که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند، نسبت به سال‌های 1383 و قبل از آن بیشتر اعلام کرد.

واکنش رسمی وزارت خارجه به تابعیت خاوری

«تابعیت دوگانه خلاف قانون اساسی کشور ماست». این پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به موضوع تابعیت مضاعف مدیرعامل پیشین بانک ملی است.

به گزارش خبرآنلاین، رامین مهمانپرست در نشست خبری امروزخود با تاکید بر اینکه اگر فردی از مسوولان تابعیت مضاعف داشته باشد توجیه قانونی ندارد، در پاسخ به سوالی در مورد اقدام وزارت خارجه برای ارائه فهرستی از مسوولانی که تابعیت دوگانه دارند و بررسی استرداد محمودرضا خاوری از سوی کانادا به ایران گفت: هر کس بخواهد تابعیت کشور دیگر را داشته باشد باید نسبت به ترک تابعیت خود مقررات قانونی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ما در این رابطه بر اساس قوانین خود عمل می‌کنیم، افزود: وزارت خارجه در این رابطه در مورد استرداد مجرمان ابتدا به ساکن اقدام نمی‌کند و تابع اقدامات قوه قضاییه است.

پیشنهاد رسمی برای خط ارتباطی مستقیم با آمریکا سوال دیگری بود که مهمان‌پرست در پاسخ به آن گفت: خط ارتباطی در منطقه خلیج‌فارس پیشنهادی بود که صرفا توسط برخی مقامات نظامی آمریکایی داده شد به صورت رسمی چنین پیشنهادی را تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

به گفته وی، هرگونه راه‌حلی که کمک کند تا درگیری و تنش میان کشورها ایجاد نشود، باید مورد استقبال گیرد؛ البته بهترین راه‌حل این مساله این است که نیروهای آمریکایی منطقه خاورمیانه را ترک کنند. با ترک آن‌ها زمینه هرگونه تنشی در منطقه از بین خواهد رفت.

جایزه ویژه صدای آمریکا به عادل فردوسی‌پور!

برنامه "پارازیت" شبکه صدای آمریکا از رفتار توهین آمیز عادل فردوسی پور با نمایندگان مجلس اظهار خوشحالی کرد. عنوان "شخصیت خوب" شبکه صدای آمریکا هفته گذشته برای چندمین بار نصیب مجری برنامه "نود" شد.
 
به گزارش جهان به نقل از جام، نوع برخورد و جهت گیری های مجری این برنامه پربیننده به دفعات باعث انتقادات بسیاری به مسئولان سازمان صدا و سیما شده که تاکنون از سوی این سازمان بی پاسخ مانده است. هرچند مسئولان صدا و سیما خود نیز از گزند سخنان کنایه آمیز وی مصون نمانده اند.

در همین راستا امیدوار رضایی(نماینده مجلس و عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال) با ارسال فکسی به "محمد عباسی" (وزیر ورزش و جوانان) از استعفای خود از حضور در هئیت مدیره باشگاه استقلال خبر داده است. وی در قسمت هایی از این نامه ضمن برشمردن سوابق مدیریتی و ورزشی خود با انتقاد از عملکرد مدیران صدا و سیما در مورد اتفاقات برنامه نود می نویسد: «هر چند ورزش فوتبال یک ورزش با ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی، فنی، سیاسی و اقتصادی است نمی‌دانم چطور بعضی از رسانه‌ها و تلویزیون آقای ضرغامی در جهت گیری‌های خاص تخریب، توهین، بداخلاقی و تهمت بدون محکمه عادلانه و با حضور متهم مسائل نادرستی را به عرصه اجتماعی جامعه می‌کشاند.»

گفتنی است قسمت هایی از برنامه هفته گذشته نود به بحث و جدل در خصوص مدیریت شخصیت های اجرایی در ورزش اختصاص یافت. در همین راستا عادل فردوسی پور در دفاع از مواضع علیرضا دهقان (نماینده مجلس) با نادیده گرفتن سوابق مدیریتی رویانیان، سابقه گویندگی اخبار ورزشی توسط همکار سابق خود را دلیل موجهی برای اظهار نظرهای وی در خصوص ورزش برشمرد!(البته بدون اطلاع داشتن از مدارک تحصیلی وی در رشته مدیریت ورزشی)
این در حالی است که تداوم روند حمایت از وی توسط مسئولان امر نه تنها باعث تعدیل تکه پرانی های سیاسی وی نشده بلکه موجب تعمیم آن به گزارش های فوتبالی نیز شده است.

دقیقا به همین دلیل است که صدای آمریکا که به آدرس غلط دادن شهره است، او را "سردمدار فوتبال غیر سیاسی" می خواند و با همین بهانه لقب شخصیت خوب هفته را به او جایزه می دهد!

فردوسی پور که استعداد عجیب و غریبی در مایه گذاشتن از مردم دارد و کمبود منطق خود را پشت شعارهای عوام فریبانه پنهان کند، اگر پشت گرم به حمایت مسئولان رده بالای سیمای ملی نبود هیچ گاه به این راحتی نمی توانست از پاسخگویی به منتقدان خود طفره برود.

دستهای پنهان اطلاعات قطر در سوریه

یک روزنامه فرانسوی از نحوه فعالیت دستگاه اطلاعاتی قطر در جریان حوادث سوریه، و چگونگی تهیه تصاویر و فیلمها برای شبکه الجزیره قطر پرده برداشت.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در این گزارش، نام ها و اطلاعات فراوانی درباره عوامل پشت پرده حوادث سوریه منتشر شده است. این اطلاعات شامل افرادی است که با سرویس های اطلاعاتی برخی از کشورهای همسایه سوریه همکاری داشته اند.

در این فهرست نام کشورها، بازرگانان و شخصیت های صاحب نفوذ و متمولی دیده می شود.

 نکته مهم در این اطلاعات چگونگی برگزاری تظاهرات ساختگی از مساجد با هدف تصویر برداری از آنها و ارسال این تصاویر به شبکه الجزیره قطر می باشد.

هدف از فعالیت این شبکه مخفی ایجاد فتنه داخلی و جنگ مذهبی در سوریه؛ و از همه مهمتر جدا کردن شمال سوریه از جنوب آن است.

در این مقاله که تحت عنوان "شبکه های مخفیانه مقاومت اینترنتی در سوریه" در یک روزنامه فرانسوی چاپ شده است، شخصیت محوری شهروندی سوری مقیم سوئد به نام "فداء السید" است که شبکه الجزیره قطر زمینه مسافرت وی به دوحه را فراهم کرده است.

فدا السید با ساخت یک پایگاه اینترنتی به نام انقلاب سوریه، شبکه ای از مخبران را در داخل سوریه تشکیل می دهد؛ وی تلفن های همراه پیشرفته را در اختیار آنها قرار داده است. رابط میان وی و شبکه مخبران یک جوان سوری به نام " رامی نخله " می باشد که در آپارتمانی در منطقه الاشرفیه بیروت ساکن است.

عامل اجرای این پروژه و ارسال تلفن های همراه شخصی به نام "اسامه المنجد"  است که تجهیزات لازم را به طور مخفیانه وارد سوریه کرده است.

به نوشته این روزنامه المنجد از سال 2005 در لندن زندگی می کند؛ و تاکتیک مبارزه مسالمت آمیز را آموخته، و چند ماه قبل از آغاز ناآرامی های اخیر نشست هایی را برای دهها شهروند سوری برگزار کرده است.

این دوره های آموزشی توسط المنجد بیشتر در اردن و ترکیه برگزار شده است؛ و این افراد آموزش دیده که خود را مدافعان حقوق بشر معرفی می کنند، پیش از آغاز ناآرامی ها در سوریه تجهیزات ارتباطی بسیار پیشرفته ای را دریافت کرده اند.

به نوشته این روزنامه، اسامه المنجد می گوید در ماه فوریه و به دنبال سقوط زین العابدین بن علی در تونس؛ به همراه دوستانش تجهیزات تماس ماهواره ای، تلفن های همراه هوشمند و رایانه های پیشرفته وارد سوریه کرده اند.

اسامه المنجد می گوید: "در اواخر ماه فوریه و دقیقا سه هفته قبل از آغاز ناآرامی ها در سوریه شبکه ای تحت عنوان "شبکه شام" را در آمریکا تأسیس کردیم ".

منجد می افزاید : تجهیزات مورد نیاز به صورت مخفیانه از طریق فرودگاهها و مرز اردن، لبنان و ترکیه وارد سوریه شد؛ و در این زمینه شخصی به نام " فراس الاتاسی" مقیم ریاض که مسئولیت شبکه حمص را به عهده داشته، با آنها همکاری می کرده است.

این مقاله می افزاید شخصی به نام "عمرو" که در پاریس ساکن بود تصاویر تهیه شده را از همکارانش در بانیاس دریافت می کرد، و این تصاویر را در اختیار شبکه الجزیره قطر قرار می داد؛ عمرو که به گفته المنجد پزشکی ثروتمند است برای این کار دستگاه های تلفن همراه ماهواره ای در اختیار همکارانش در شهر بانیاس سوریه قرار داده بود.

این روزنامه می افزاید: در سالهای اخیر دهها مخالف سوری در زمینه چگونگی حفظ اطلاعات در خارج از سوریه آموزش دیده اند و شماری از نهادهای غربی دوره های آموزشی را در کشورهای همسایه به طور کاملا مخفیانه ای برگزار کرده اند.

برای نمونه در اردن سازمان ایرلندی "فرانت لاین" که یک سازمان غیر دولتی است درباره چگونگی حذف اطلاعات از دور، و تبادل ایمیل به طور مخفیانه به افراد آموزش می داد، که رامی نخله رابط شبکه مخبران سوری در بیروت در فوریه سال 2010 یک دوره آموزشی در این زمینه در امریکا گذرانده است.

بزرگترین هدف این شبکه برگزاری یک تظاهرات چند صدهزار نفری همانند آنچه در میدان التحریر قاهره در جریان انقلاب مصر اتفاق افتاد، ذکر شده است.